Виготовлення запчастин: кування та лиття – що краще і чому
Сучасний ринок пропонує багатий вибір запчастин до спеціальної техніки. Для їх виготовлення застосовують технології: точення, фрезерування, штампування, лиття, кування. Якщо перші три способи механічної обробки добре знайомі більшості автолюбителів, то останні ще повністю незрозумілі. Тому, при виборі певних запасних частин у деяких власників спецтехніки виникають питання. Ковані або литі запчастини вибрати?
Щоб правильно підібрати необхідну нову комплектуючу, потрібно розуміти особливості кожної технології та якої якості деталі виходять.
Лиття
Таким способом отримують деталь шляхом заповнення спеціальної форми, із заданою конфігурацією, розігрітим до рідкого стану металом. Остиглий і «затверділий виливок піддається певним видам механічної та термічної обробки. Дана технологія дозволяє виготовляти деталі з високими параметрами міцності. Проте є й негативні моменти. Під час заливання та охолодження металу в його структурі утворюється велика кількість мікробульбашок повітря. В результаті структура деталі виходить неоднорідною. Як наслідок вона може зруйнуватися під тривалим впливом підвищених навантажень.
Кування
На першій стадії виготовлення кованого виробу технологічний процес практично аналогічний лиття. Тобто відливається напівфабрикат певної конфігурації. Після остигання його розрізають на шматки заданих розмірів. На наступному етапі їх розігрівають у спеціалізованих печах. Довівши метал до пластичного стану, заготовку передають на спеціальний прес. На цьому устаткуванні проводиться формування деталі під високим тиском. За рахунок застосування пресів готові вироби називають кованими. Під впливом підвищених зусиль здавлювання структура металу виходить волокнисто-дрібнозернистою без бульбашок повітря та різних порожнин. В результаті деталі набувають високих параметрів міцності та пластичності. За рахунок цього при дії ударних навантажень на кованому виробі виключається можливість появи тріщин або розривів.
Деталі, виготовлені за такою технологією, відрізняються меншою вагою порівняно з литими аналогами. Однак коштують дорожче, тому що процес їх виробництва складається з кількох праць і енергоємних витрат.
Що ж краще: кування або лиття
- Для спеціальної техніки, яка експлуатується переважно в нормальних умовах, можна вибирати литі запасні частини. Вони здатні забезпечити добру надійність функціонування автотранспортного засобу. До того їх вартість буде трохи нижчою за ковані аналоги.
- Якщо ваша спецтехніка в основному працює в умовах серйозного бездоріжжя та ще під частим впливом підвищених навантажень, то краще віддати перевагу кованим запчастинам. За рахунок своєї структури такі деталі ефективніше витримуватимуть високі механічні ударні дії. Виходить, що однозначного рішення не може бути. Потрібно враховувати конкретні умови експлуатації спецтехніки.