Чим відрізняються «дизельні» масла від «бензинових»?
Конструктивні особливості бензинових та дизельних двигунів визначають специфічні відмінності в їх моторних маслах, що безпосередньо пов'язано з різними видами палива (бензин – легким, дизельне – важким) та експлуатаційними характеристиками.
Застосування важкої солярки в дизельних двигунах призводить до інтенсивного утворення сажі через самозаймання від високого ступеня стиснення та особливостей процесу згоряння суміші повітря та палива. У зв'язку з цим, моторне масло для дизелів повинно демонструвати підвищену здатність до ефективного очищення (вимивання) і утримання сажі, що утворюється в системі двигуна.
Відмінні риси «бензинових» та «дизельних» масел
Дизельне пальне перевершує бензин за вмістом сірки - це важливий чинник у процесах згоряння, коли утворюються стійкі оксиди сірчаного характеру. Ці з'єднання активно проникають і насичують моторні масла під час роботи двигуна внутрішнього згоряння (ДВС), що призводить до їх швидкого перенасичення.
Високий ступінь стиснення, необхідний для займання дизельного палива, сприяє прориву в картер значно більшої кількості газоподібних продуктів порівняно з бензиновими двигунами. Ці продукти прискорюють окислювальні процеси масла.
Ключові вимоги до дизельного моторного масла:
- Ефективна здатність змивати відкладення продуктів згоряння з деталей.
- Збільшений опір процесам окиснення.
Хоча основа для бензинових і дизельних мастил часто однакова, їхня відмінність полягає в специфічних присадках. Ці добавки адаптовані під різні типи двигунів – від легкових автомобілів до важкої вантажної техніки. Дизельне масло включає спеціальні миючі та сполучні присадки, що обумовлює:
- Зменшений інтервал заміни масла порівняно з бензиновими аналогами.
- Необхідність частіше проводити обслуговування через прискорене накопичення сажевих відкладень та сірчистих оксидів.
По суті, масло для дизельних двигунів зберігає свої змащувальні властивості на більш тривалий термін, проте схильне до значно прискореного окислення в процесі експлуатації. Ця обставина призводить до включення виробниками до складу спеціалізованих присадок, що ефективно борються з продуктами окисних реакцій.
Для бензинових двигунів внутрішнього згоряння картина суттєво інша: легкий склад палива з низьким вмістом сірки сприяє більш повному спалюванню, що виключає необхідність використання специфічних дизельних присадок в маслах. Основний акцент тут робиться на адаптації до високих оборотів роботи двигуна - бензинові мотори можуть досягати 7-8 тисяч оборотів за хвилину проти 4-4,5 тис/хв у їх дизельних побратимів. Ця відмінність безпосередньо впливає на умови експлуатації та необхідні характеристики масла.
В результаті, для бензинових двигунів розробляються масла з підвищеною стабільністю в'язкості (динамічної та кінематичної) при високих оборотах, що забезпечує надійний захист деталей, що труться навіть під впливом значних механічних навантажень. Це досягається за рахунок спеціально підібраного комплексу присадок, що враховує специфіку роботи бензинових двигунів та їх експлуатаційні особливості.
Універсальні масла. Коли їх можна використовувати для дизелів?
Універсальні масла є інновацією, що забезпечує повну відповідність всім стандартам API і ACEA як для бензинових, так і дизельних двигунів. Їх секрет полягає в єдиній базовій основі із ретельно підібраним комплексом присадок, здатних одночасно справлятися зі специфічними процесами корозії та зношування обох типів моторів.
Але на особливу увагу заслуговує підвищена чутливість дизельних двигунів до якості палива. Використання універсального масла в дизельному агрегаті вимагає суворого дотримання експлуатації виключно на високоякісній солярці, що містить мінімальну кількість сірки.
Висновок
Якщо склад дизельного палива за наявності сірки невідомий, то перевагу слід надавати спеціалізованим моторним маслам для дизельних двигунів. Такі склади мають більш високу лужність і зольність, а також включають посилені миючі присадки, що забезпечує додатковий захист і довговічність силового агрегату.
© Агро-Країна, 2025р.